Články

Toskánsky zápisník - 7. časť
Hľadanie dokonalosti (Montepulciano, Pienza)

Rozmýšlam, kedy ma opantalo Toskánsko? Neboli to fotografie slnkom zaliatej krajiny s cypruštekmi ako výkričníkmi s imperatívom, “pozri - sme krásne!” Boli to prednašky z dejín umenia od profesora Dvořáka, ktorý mi všetkú tú krásu vštepil pod kožu. Grazzie, pán Profesor.

Urbino Letím, dnes už skrachovanou leteckou spoločnosťou, za euro do Rimmini. Spolu so mnou sú na palube ešte dvaja fotografi, vo veku môjho syna. Teraz som na rade ja. Odovzdať, čo som sa naučil a previezť týchto mladých mužov krajinou a históriou Toskánska. Teraz štafetový kolík v ruke držím ja.

Veduta Montepulciano V požičovni si požičiavame auto a plný elánu, po vykúpani sa v mori, cestujeme cez kopce po Via Urbinate do Urbina. Povinná, ale krátka prehliadka mesta Federica de Montfeltro, paláca Ducale. S mestom sú spojená aj mená iných velikánov renesancie: architekt Bramante, maliari Raffaelo, Uccello, Piero della Francesca. Pokračujeme cez Arezzo, Cortonu, Lago di Trasimeno, pretnúc spojnicu sever-juh diaľnicu A1, do Montepulciana. Ubytujeme sa v neďalekom kúpeľnom mestečku Chianciano Terme. Je tu dostatok hotelov a penziónov, lacnejšie, podstatne jednoduchšie parkovanie a do Montepulciana, Pienzy vôbec nie ďaleko. Ideálne miesto na založenie “základného tábora”.

San Biagio Ráno plný nedočkavosti sadáme do Fiesty smer Montepulciano. Z predchádzajúcej časti TZ viete, že znalci vína toto mesto obliehajú, ako kedysi žoldnierske vojská, aby nakúpili to najlepšie Montepulciano di Nobile. Mesto sa rozprestiera na vrchole kopca, aby bolo vidieť dobre, kto krajinou kráča a s akými úmyslami. Je obohnané hradbami a má asi 15 tisíc obyvateľov. Ulice sa zbiehajú k námestiu Piazza Grande, ktoré lemujú presvedčivo renesančné paláce bohatých obchodníkov, ktorí boli hybnou silou mesta. Juhozápadne pod hradbami je San Biagio, pútnický kostol s renesančným pôdorysom tvaru gréckeho kríža. Jeho architektonické stvárnenie je typickým neskororenesančným vyjadrením túžby po dokonalosti a harmónii. Okrem štvorcov a kružníc, tam nič iné nehľadajte.

Pienza katedrála Večer sme skúsili miestne červené. Nie, nehľadali sme odležané di Nobile ale u vinára sme si kúpili ešte mladé Montepulciano. Pije sa sladko ale prudko lezie do palice. Je opojné ako všetko mladé a pekné.

Pienza radnica Pápež Pius II (Silvio Piccolomini) sa zaslúžil, že dedinku Corsignano poznajú všetci, čo sa Toskánska len dotkli. Za pomoci geniálnych architektov Albertiho a Rossellina navrhol projekt ideálneho mesta budúcnosti. Nazval ho Pienza, aj keď väčšina jeho plánov ostala len na papieri, zostal nám aj hmatateľný dôkaz vo forme Piazza Pio II námestia dláždeného tehlami a lemovaného palácmi - Piccolomini, Vescovile, Ammanati.
Ďalšou zvláštnosťou Pienzy a najbližšieho okolia je ovčí syr Pecorino, ktorého rodiskom je práve táto oblasť Toskánska. Najdete ho tu všade v rôznej veľkosti a vyzretosti. Tie vzhľadovo najhoršie sú najlepšie a najvyzretejšie s výbornou korenistou príchuťou.

Nabudúce:

Údolím rieky Orcia

Text a foto: Miroslav Zaťko

Mini-galéria
Urbino Veduta Montepulciano San Biagio Pienza katedrála Pienza radnica Porta e portale Po gotike Renesancia!